28. septembrist kuni 2. oktoobrini toimus Prahas EUSTORY 2023 History Summit. Meie koolist käisid seal 12.a klassi õpilane Karl Niit ja 50. lennu vilistlane Hanna Savolainen.
Kuidas me üldse saime Prahasse? 11. klassis on kohustuslik uurimistöö või praktilise töö kirjutamine. Igal aastal toimub ajalooalaste uurimistööde konkurss, kuhu on võimalik esitada nii uurimis- kui ka loovtöid. Karl Niit kirjutas enda praktilise töö teemal “Rooma sõjaväe elustamine läbi mudelsõdurite” ja pälvis 2023. aastal loovtööde kategoorias 2. koha. Hanna Savolainen kirjutas enda praktilise töö teemal “Bernt Notke Pühavaimu kirikus asuva altariretaabli uuringud ja nende tutvustamine” ja pälvis sellega 2022. aastal loovtööde kategoorias 1.-2. koha. Konkursi võitjad saavad ka rahalise preemia. Lisaks on võimalik kandideerida EUSTORY History Summititele, mis toimuvad iga-aastaselt välisriikides.
Mida EUSTORY History Summit endast kujutab? See on ajalooteemaline laager välisriigis, kuhu tulevad kokku 16-25-aastased ajalookonkurssi võitjad üle kogu Euroopa. Kõik noored jagatakse töötubadesse, kus arutatakse erinevatel keerulistel teemadel. Kokku oli töötube kuus ja kõik grupid said laagri lõpuks teha kokkuvõtte enda tulemustest teistele. Eestist oli meid kokku neli: meie, üks poiss Tallinna Reaalkoolist ja tüdruk Võru Gümnaasiumist.
Hanna Savolainen osales töötoas nimega Tracing Places. Põhiline fookus oli Petschek Palace’il, mille keldrikorrusel oli natsi okupatsiooni ajal Gestapo peakontor. Hoone ehitas juudi perekond, kes tagakiusamise tõttu pidid kahjuks riigist lahkuma ja panga andma võõrastesse kätesse. Hetkel tegutseb majas Tšehhi Tööstus- ja Kaubandusministeerium. Keldrikorrusel asuv muuseum on aga täis valeinformatsiooni ja ligipääsmatu laiemale publikule. Sealne giid on kommunistlike vaadetega ja vägagi rahvusliku mõttelaadiga. Ta pani töötoas osalejad korduvalt ääretult ebamugavatesse olukordadesse: pani tõlkija kinni kongi ja lasi teda piiluda väikese akna kaudu, sundis osalejaid istuma pinkidele, kus istusid varem vangid, täpselt samamoodi, nagu nemad seda tegid jne. Töötoas osalejaid arutasid, kuidas ja kellele peaks see hoone tegelikult kuuluma ning kuidas saaks muuseumit teha kõigile ligipääsetavamaks. Aruteluga jõuti selleni, et selle maja peaks andma totalitaarsete režiimide uurimiskeskusele, kes lisaks enda organisatsiooni tegemistele kajastaksid ka objektiivselt kogu hoone ajalugu selle sünnist kuni tänapäevani. Suurim õppetund, mille Hanna sealt sai, oli see, kui oluline on kuulata ja arutleda rasketel teemadel erineva taustaga inimestega.
Karl Niit osales töötoas nimega Building Bridges, mida korraldas Itaalia organisatsioon Rondine Citadella della Pace. Antud organisatsioon tegeleb konflikti tsoonidest inimestele elamise ja õppimise võimaldamisega Itaalias. Tingimus on aga see, et nad peavad elama koos oma n-ö vaenlastega ning mille eesmärk on seeläbi õppida nägema konflikti teise osapoole silme läbi. Seega oli töötuba mõeldud selleks, kuidas konflikte lahendada ja üksteist paremini tundma õppida ー kõige olulisem sealjuures oli isiklike kogemuste jagamine. Töötoas osales palju erinevate konfliktipiirkondade esindajad, sealhulgas ukrainlasi, iisraellasi, palestiinlasi, grusiine ja serblasi. Muidugi on igas riigis omad probleemid, seega ka osalejad rahulikematest piirkondadest said oma riigis valitsevatest konfliktidest rääkida. Töötuba õpetas Karlile, et inimese elukohajärgne riik ei määra automaatselt tema arvamusi, maailmavaadet ega mis tahes eelistusi.
Antud laager ei koosnenud vaid töötubadest. Lisaks sellele toimusid linnatuurid, ühismängud ja lahedad kultuuridevahelised ühispeod. Sealne atmosfäär oli ülimalt sõbralik ja mõistev. Kindlasti oli tegu nii Karli kui ka Hanna jaoks oma senise elu ühe märkimisväärseima kogemusega.